top of page

Moderní recruitment 21. století - Digitalizace, automatizace, robotizace

Bez nadsázky se dá říci, že svět se mění a oblast lidských zdrojů s ním. Platí to nejen o vývojových směrech, které jsme popsali v článku “Nastupující trendy v oblasti recruitmentu”, ale také o nových technologiích, jež se vyvíjí raketovým tempem a začínají výrazně promlouvat do náboru nových zaměstnanců. Klasická práce personalisty typická pro období před 10 až 15 lety je v současnosti již pouhou minulostí, protože dnešní doba klade nároky na rychlost a kvalitu tak, aby byl celý proces co nejlevnější a zároveň nejefektivnější. HR pracovníci se musí přizpůsobit novým podmínkám, aby si zachovali konkurenceschopnost v prostředí ostatních firem. Zároveň se nemusí obávat, že technologie jejich roli zcela převezmou, neboť při recruitmentu je lidský faktor stále nezastupitelný. Ve skutečnosti se jedná o užitečného pomocníka, který práci personalistům výrazně usnadňuje, zejména při rutinních úkonech. Proto se v dnešním článku podíváme, jak se budou jednotlivé HR oblasti zpracovávat a co můžeme očekávat od moderního recruitmentu 21. století.

 

Digitalizace dokumentů

Moderní recruitment 21. století - Digitalizace, automatizace, robotizace

Z praxe víme, že ve většině společností se stále personální dokumenty tisknou z personálně-mzdového systému do papírové podoby. Tento způsob chod HR oddělení zbytečně prodražuje a také zdržuje, neboť odvádí personalisty od důležitější práce, jež se digitalizací nedá nahradit (typicky se jedná například o osobní pohovor při recruitmentu s uchazeči o zaměstnání). Tento problém si již začínají postupně firmy uvědomovat, a proto ve spolupráci se SW specialisty pracují na vývoji nových programů, jejichž cílem je přesunout administrativu do digitálního světa.


V této souvislosti můžeme zmínit například SW nástroj “HR bez papíru”, který umožňuje biometrický podpis a elektronický podpis. Tento nástroj funguje na bázi, kdy je dokument převeden z personálně-mzdového systému do formátu PDF. HR specialista jej následně rozešle hromadnou korespondencí libovolnému počtu lidí. Pomocí tabletu nebo biometricky pomocí signpadů ho obě strany (tedy zaměstnanec i zaměstnavatel) jednoduše podepíší, aniž je nutné převádět dokument do písemné podoby. Systém výrazně šetří náklady i čas, protože celý proces lze zvládnout na pár kliknutí.


Digitalizace také řeší další problém personalistů, kteří si stěžovali na ruční skenování do systému (pro srovnání uvádíme, že průměrný počet dokumentů při nástupu jednoho zaměstnance činí 8 až 15, přičemž mnoho organizací v rámci jednoho recruitmentu obsazuje více pozic). Během roku, kdy se především větší firmy zabývají nástupy, výstupy a změnami mnoha pracovníků, není výjimkou, že HR specialisté musí zpracovat až tisíc dokumentů.


Automatizace procesů


Automatizace je dalším velkým tématem nejen při recruitmentu, ale během celého fungování oddělení lidských zdrojů. Ačkoliv se to zdá v dnešní době těžko uvěřitelné, stále existují na našem trhu společnosti, u kterých vládne v tomto směru větší či menší chaos, nebo v lepším případě řeší tuto agendu pomocí excelu. Přitom řešení není nijak náročné. Firmy, které přešly k automatizaci HR procesů, obvykle používají jednoduchý systém drag-n-drop (doslova “táhni a pusť”). Tato operace je založená na principu úchopu (například pomocí myši) virtuálního objektu a jeho následnému přesunu na jiné místo či objekt. Typickým příkladem drag-n-drop je přesouvání souborů do koše. Výhodou tohoto řešení je fakt, že k němu personalista nepotřebuje programátora.


HR specialista si tak může předpřipravit různé šablony, formuláře a data, na něž stačí jednoduchým způsobem nastavit konkrétní proces a zvolit odpovídající workflow. Tímto způsobem lze řešit různá doporučení, úkoly, schválení apod. bez nutnosti zabývat se každým krokem zvlášť. Hotový výstup stačí publikovat jediným kliknutím.


Robotizace v recruitmentu


O robotizaci projevuje v současné době největší zájem automotive a bankovní sektor. Není se co divit, neboť tyto sektory patří k tahounům české ekonomiky. V rámci náboru hraje jednu z nejdůležitějších rolí čas, protože uchazeči o zaměstnání očekávají rychlou reakci, jež je nezbytná především v současné situaci, kdy na tuzemském trhu práce dlouhodobě chybí pracovní síla napříč obory. Zatímco některé společnosti tuto skutečnost ignorují (viz náš článek “Ghosting jako negativní jev při recruitmentu. Co to znamená?”), jiné se rozhodly pro aktivní přístup a robotizace jim v tom výrazně pomáhá.


Máme tím na mysli chatboty. Úkolem těchto chytrých pomocníků je zodpovídat dotazy zájemců o práci, na které by jinak musel odpovědět personalista. Vzhledem k tomu, že většina otázek se stále opakuje, je mnohem efektivnější zapojit do této činnosti naprogramované chatboty. Ti nejvýkonnější umí zodpovědět přes 500 dotazů (případně až 85 % otázek), přičemž jejich další výhodou je fungování v režimu 7/24. Běžně se s nimi setkáme třeba na platformách Facebook Messenger nebo Whatsapp.


Mohlo by vás zajímat:

bottom of page