Nastupující generace mění přístup k náboru pracovníků

Snad každý HR pracovník potvrdí, že personalistika je dynamický obor, jenž se neustále vyvíjí. Starší personalisté pamatují generaci X, pro kterou byly historickými milníky konec studené války, pád Berlínské zdi, zvýšený počet rozvodů a také první počítače a mobilní telefony. Po těchto zaměstnancích nastoupili na pracovní trh mileniálové (někdy též označovaní jako Next Generation). Za vývoje této generace prošel nábor pracovníků dynamickými změnami, neboť pro mileniály je typické, že jsou neustále ve spojení s okolním světem skrz e-mail, internet, sms a další moderní technologie. Zatím nejmladší zaměstnanci se rekrutují z tvz. generace Z (narozené po roce 1997). Tito mladí lidé si již život bez informačních technologií nedovedou představit, protože je doprovází od narození. A právě na tuto skupinu, jež se čerstvě zapojuje do pracovního procesu, cílí mnoho zaměstnavatelů, kteří kvůli nim mění dosavadní přístupy při náboru pracovníků.

 

Mobilní telefony

Nastupující generace mění přístup k náboru pracovníků

První mobilní telefony se objevily v České republice na začátku 90. let minulého století. Vyznačovaly se velkými rozměry a značnou vahou, měly pevně zabudovanou vnější anténu a čtyřřádkový droboučký monochromatický displej. Kromě volání a posílání krátkých textových zpráv nic moc neuměly.


Revoluce v mobilech proběhla před 14 lety, kdy se objevil na trhu první chytrý telefon (tzv. iPhone). Češi vzali chytré telefony útokem a dokázali se s nimi neuvěřitelně sžít. Podle výzkumů má v současné době nějaký druh chytrého telefonu až 70 % populace. Výzkum dále zjistit, že mladí lidé ve věku 16-24 let žádné další zařízení, jako je například laptop, nepoužívají a naopak připojení k internetu berou jako samozřejmost (97 % z nich).


Ve světle těchto událostí se vyrojily jako houby po dešti různé mobilní aplikace, a na významu nabylo tzv. svajpování.


Svajpování vládne světu


Mechanismus, který proslavila online seznamka Tinder je založený na svajpování. Nejdřív se vám ukáže žena nebo muž a vy je buď svajpnete doleva, když se Vám nelíbí, nebo je svajpnete do prava v případě, že se Vám líbí. Z původně seznamovací kratochvíle se dostalo svajpování do mnoha aplikaci a u náboru pracovníků tomu není jinak. Na podobném principu dnes již slouží například JobSwipe, Switch, Monster a další. Pro mladého člověka je pohodlné, že si jen v aplikaci nastaví profil, který obvykle propojí se sociálními sítěmi, vytvoří profesní CV, zadá parametry hledané práce a o víc se už nemusí starat. Chytrá aplikace již sama projíždí databáze a páruje pracovníkovy preference s konkrétními nabídkami práce. Když se potká pracovníkova nabídka s poptávkou na pracovní místo, je z toho match. Největší přínos pro personalisty mají tyto aplikace v tom, že mohou uchazeče dobře filtrovat (byť obvykle až po pořízení plné verze).


Další mobilní aplikace


Snagajob


Tato aplikace k náboru pracovníků k nám přišla ze Spojených států, kde o získání nebo nezískání práce rozhoduje hlavně rychlost. Snagajob nejčastější využijí lidé, kteří hledají brigádu, jednorázové zakázky nebo třeba práci na dohodu. Od této aplikace očekávají zejména rychlost a pružnost. Mobilní aplikace Snagajob disponuje mimořádně velkou databází pracovních nabídek, které neustále aktualizuje a také výkonným algoritmem, jenž neustále páruje uživatelské profily s kritérii nastavenými firmami. Aplikace je samozřejmě propojena se sociálními sítěmi a pro lepší posouzení uchazečovy kvality, jsou její součástí různé kvízy (testy osobnosti apod.). Bez nadsázky se tak dá říci, že američtí brigádnici získají práci na jeden klik.


Dice


Dice je aplikace pro “Ajťáky”, kteří samozřejmě tvoří zcela svébytnou kulturu na pracovním trhu. Na této appce inzerují své volné pozice technologičtí giganti, jako například Amazon, eBay, Cisco, Deloitte nebo Apple. Stejně jako v minulém případě umí Dice vyhledávat dle zadaných kritérií a dle uživatelova profesního profilu, ale tím její funkce zdaleka nekončí. Odborníci přes moderní technologie ocení například možnost zvláštní sekce, kterou má v sobě DICE zabudovanou a která v této sekci pravidelně zveřejňuje novinky z oboru tak, aby byl uživatel vždy v obraze. Jednotlivý uživatel tak může sdílet tipy i informace a v konečném důsledku tak pomůžou recruiterovi při náboru nových pracovníků. Kromě této aplikace můžeme zmínit ještě crunchdata (zaměřuje se na datové analytiky) nebo TechCareers.


Atmoskop


Jedná se o český výtvor, kam mohou posílat své zkušenosti současní i bývalí zaměstnanci společnosti. Pro kandidáta, který se teprve rozmýšlí, do jaké firmy nastoupí, je to neocenitelný pomocník. O úroveň dál je třeba aplikace Good&Co Culture Fi. Sáhnete-li po ni, budete muset strpět cca 3minutový kvíz mapující vaše osobní reference. Algoritmus vám pak začne zobrazovat nabídky primárně od inzerentů, kteří do něj stylem firemní kultury zapadají. Kvízy a otázky se pravidelně aktualizují a jejich opakovaným vyplňováním se výsledky vyhledávání zpřesňují. Zjednodušeně je to něco jako volební kalkulačka – jenom na práci.


Nejemom apllikace, ale chat promluví do náboru nových pracovníků


Chatbot není výmyslem budoucnosti, již dnes ho používá řada personalistů. Snadno naprogramovaný chatbot pomůže HR pracovníkům selektovat došlé životopisy mnohem rychleji, než by to zvládl sám personalista. Po vyplnění údajů v profilu a vyjádření zájmu o konkrétní místo se kandidátovi spustí konverzace s Flexibotem, který se místo personalisty ptá na klíčová témata k dané pracovní pozici. Rychle se tak vyselektuje relevantní CV bez toho, aby se hromadou nudných životopisů prokousával sám HR zaměstnanec. V konečném důsledku tak má personalista čas věnovat se důležitějším věcem.

Mohlo by vás zajímat: