Nejčastější chyby při psaní inzerátu práce - čemu se vyhnout?

Nábor nových zaměstnanců patří k běžným činnostem každé firmy, přičemž situace na pracovním trhu se stále dynamicky mění. Periodicky se střídají období zvýšené nezaměstnanosti s nedostatkem pracovníků. Zvlášť v době, kdy je zaměstnanců málo, je pro společnosti extrémně důležité zaujmout ty správné lidi a nalákat je k sobě. Základem je napsat a publikovat inzerát práce. Aby se Vám skutečně podařilo oslovit co nejvíc uchazečů, je nutné se vyvarovat chyb, které se v inzerátech objevují. Ty nejčastější si představíme v následujícím článku.

 

Nejčastější chyby při psaní inzerátu práce

Nejčastější chyby při psaní inzerátu práce - čemu se vyhnout?

  • Špatný titulek. Žijeme ve zrychlené době a lidé dnes texty na internetu nečtou, ale skenují očima. K inzerátu práce je nutné přistupovat jako k reklamnímu textu, a proto titulek rozhoduje o tom, zda uchazeči o práci daný inzerát vůbec rozkliknou. Pakliže se Vám nepodaří kandidáty nalákat hned v úvodu, zbytečně přicházíte o potenciální zaměstnance. Z tohoto důvodu musí titulek obsahovat ty nejzajímavější informace. Dobře funguje například přesná lokalita výkonu práce, název firmy (zejména jedná-li se o známou společnost) a samozřejmě konkrétní benefity, jako je výše mzdy a podobně. Určitě nedoporučujeme napsat do úvodu zdlouhavé představení firmy, které se běžně v pracovních inzerátech používá. Většinu lidí to odradí a text nedočtou do konce.

  • Slohová cvičení. Další častá chyba, jež úzce souvisí s předchozím bodem. Výzkumy prokázaly, že uchazeč o zaměstnání stráví nad jedním inzerátem v průměru 14 sekund. Za tu dobu přečte cca 40 slov, takže nemá smysl sepisovat slohová cvičení. Místo toho se zaměřte na relevantní věty a klíčová slova. Důležité je, aby byl inzerát jednoduchý a snadno srozumitelný. Jakýkoliv text, který obsahuje více než 500 slov, je pro případné kandidáty příliš dlouhý a stejně jako v předchozím bodě ho nedočtou do konce. Zde uvedeme jednoduchý tip, jak si délku inzerátu ohlídat. Každý textový editor má funkci Word count (počet slov).

  • Obecný popis pracovní pozice. Při popisu pracovní pozice dbejte na to, aby byl srozumitelný pro každého včetně uchazečů, kteří neznají přesný název. Mějte na paměti, že čím přesněji popíšete pracovní pozici, tím relevantnější zájemci se Vám budou hlásit. Ideální je, když popíšete typický pracovní den nového zaměstnance. Zároveň nezapomeňte uvést důležité informace. V případě náboru do výroby nebo služeb například zmiňte směnnost provozu. Při sestavování inzerátu práce se poraďte s kolegy z daného úseku firmy.

  • Nepřehánějte. Stejně jako si uchazeči o zaměstnání rádi “přilepší” svůj životopis, mají i firmy tendenci při popisu přehánět. V inzerátech práce se pak objevují nejlepší zaměstnavatelé, hvězdy ve svém oboru apod. Žijeme v době Facebooku, Googlu, Atmoskopu, diskusních fór apod., takže pro zájemce není příliš velký problém si Vaši společnost ověřit.

  • Nehledejte supermana. Toto je další velice častá chyba. Firmy se snaží nalákat nového kolegu na nové výzvy a v inzerátech práce uvádějí nereálné požadavky. V praxi se Vám skutečně nepřihlásí mladý uchazeč s patnáctiletou praxí, který hovoří šesti jazyky, má pracovní zkušenosti ze zahraničí a ve volném čase programuje. Dopředu si ujasněte, jaká máte konkrétní očekávání od nového zaměstnance a podle toho postupujte. Doporučujeme uvést požadavky přes které “nejede vlak” a požadavky, jež jsou výhodou.

  • Víc požadavků než benefitů. Zde platí jednoduché pravidlo, že benefitů by mělo být více než požadavků. Stejně jako v předchozích bodech se snažte být maximálně konkrétní. Nabízíte-li dny dovolené navíc, napište kolik. Podobně sick days atd. Nepoužívejte abstraktní výčet benefitů bez bližšího komentáře.

Mohlo by vás zajímat: