Nábor pracovníků v IT oborech

Snad každý personalista Vám potvrdí, že nejhůře se do firem shánějí programátoři a IT specialisté obecně. Je to logické, protože se jedná o zvláštní subkulturu a navíc český pracovní trh je dost malý, takže se většina těchto profesionálů zná. Přesto by i nábor pracovníků v IT oborech měl mít svá pravidla a personalisté by měli postupovat podle předem daného scénáře. Chápeme, že problémem může být samotné napsání pracovní pozice, neboť svět informačních technologií se neustále mění a jednoduše není v moci HR Specialistů znát všechny programovací jazyky a orientovat se ve všech novinkách. Dobrou zprávou je, že to není ani nutné. Jednoduše si k psaní inzerátu pozvěte kolegu nebo nadřízeného Vašeho budoucího kolegy a s nimi inzerát sestavte. Takto napsaný inzerát bude pro nábor pracovníků v informačních technologiích mnohem srozumitelnější a existuje tak větší šance, že seženete takového odborníka do svého týmu.

 

Jak při náboru pracovníků IT specialisty zaujmout

Nábor pracovníků v IT oborech

Tato otázka je mezi HR pracovníky skutečně klíčová, neboť vládcové jedniček a nul jsou si svého výlučného postavení dobře vědomi a nekývnou na první nabídku, jež se jim objeví. Se zajímavou aktivitou, jak při náboru pracovníků nalákat programátory do svých řad, přišel například provozovatel pracovních portálů prace.cz a jobs.cz, společnost LMC, která vytvořila pro potenciální programátory zábavnou hru Piškvorky by Jobs. Každý IT specialista měl za úkol napsat robota, který bude lepší v hraní piškvorek než roboti ostatních “ajťáků”. Akce sklidila velký úspěch, jen za měsíc a půl se do hry zaregistrovalo na 450 unikátních uživatelů. Na sociálních sítích pak měla hra více než 26 tisíc reakcí. Jak vidno při náboru programátorů se ve fantazii meze nekladou. IT specialisty můžete přesvědčit i klasickou cestou, jen si dejte pozor na zaběhlá klišé.


Co zmínit a čeho se naopak vyvarovat při náboru IT specialistů


  • Práci aktivně nabídněte. Podle nedávného výzkumu je většina IT pracovníků ve svém dosavadním zaměstnání spokojená a aktivně nehledají nové pracovní uplatnění. Chcete-li takového člověka přetáhnout k sobě do firmy, přistupujte k němu maximálně individuálně a nezahlcujte ho zbytečnými věcmi. Lidé tohoto typu dobře slyší na věci, které ve své současné práci postrádají a vy jim tuto věc můžete v rámci nového zaměstnání nabídnout.

  • Informujte jasně, stručně a bez omáčky. IT specialisté jsou logicky uvažující lidi, proto je příliš neohromíte inzerátem plným nejasností a omáčky. “Ajťáci” chtějí jasná sdělení, například na jakých konkrétních úkolech budou pracovat nebo jaké konkrétní technologie k tomu využijí. Součástí inzerátu by měl být i plat, neboť jak jsme si řekli na začátku, jedná se o svébytnou a velmi náročnou subkulturu.

  • Forma jazyka. Ačkoliv se všeobecně doporučuje v celé firmě dodržovat tonalitu jazyka, v případě náboru pracovníků na specializované pozice doporučujeme toto pravidlo trochu obejít. Nejlépe se osvědčila přiměřeně přátelská forma komunikace. Nic nezkazíte, když se s budoucím kolegou budete zdravit “Dobrý den”, pakliže se u toho budete usmívat a navážete s druhou osobou oční kontakt. Naopak okamžité tykání a familiární “ahoj” mnoha lidem nesedí.

  • Kde kandidáty oslovit. Stálicí je LinkedIn, avšak i zde se sdružují odborníci bez zjevné snahy změnit práci. Dobře mohou posloužit oborová fóra a diskuze, ale tam se bez IT profesionálů neobejdete.

  • Práce na dálku. Práce na dálku je oblíbený benefit, ale díru do světa s ním v dnešní době již neuděláte. V lepším případě se na HO chytí nějaký šikovný junior, ale IT specialisté jsou zvyklý pracovat z domova a považují ho za naprostý standard. Chcete-li do svých řad nalákat zkušeného profesionála, pravděpodobně mnohem více ocení zajímavé projekty a jméno firmy. Plat můžete umístit až na druhé místo.

  • Komunikujte lehce, ale zároveň rychle a jednejte na rovinu. Jednání na rovinu doporučujeme při každém pohovoru, avšak při náboru pracovníků v IT oborech je dvojnásobně důležité. Počítačoví specialisté očekávají od potenciálního zaměstnavatele rychlou odpověď a flexibilní komunikaci. Může se stát, že se vzájemné představy mezi kandidátem a firmou neprotnou, a proto je vhodné vyříkat si vše hned na začátku. Čím víc budete nekonkrétní, tím vyšší je šance, že zájemce odradíte.

  • Úkol na zkoušku. Z praxe víme, že většina kandidátů nemá problém vypracovat v rámci výběrového řízení úkol na zkoušku. Důležité je, aby dával smysl, neboť zejména seniorní uchazeči považují za zbytečný krok, když musí absolvovat úvodní telefonát nebo první kolo jen s člověkem z HR a vůbec se nedostanou k technickým věcem.

  • Ohlídejte si zastupitelnost. Standardní doba mezi prvním kontaktem a přijetím nabídky činí cca tři týdny. Tedy za předpokladu, že obě strany vzájemně komunikují. Je velmi nemilé, když má uchazeč o práci zájem pracovat právě ve Vaší společnosti a Vy se na dva týdny odmlčíte, protože je klíčová osoba výběrového řízení na dovolené nebo v pracovní neschopnosti. Při profesionálním jednání budete mít za každého člověka zástup, takže se nenaruší plynulá komunikace mezi Vaší firmou a zájemcem.

  • Personalista bez technických znalostí nemusí být na obtíž. Práce personalisty není suplovat programátora, přesto je na místě studium a učení. Dobře také poslouží, když budete poslouchat, jak se mezi sebou baví “ajťáci”. Vyplatí se poslouchat kolegy s technickou znalostí, komunikovat s produkťáky, účastnit se eventů, kde jsou IT profíci i HRisté apod.


Mohlo by vás zajímat: